Eric Leltz  RSS feed    

Een avond met ondernemers

Dinsdag 09 oktober 2007

Het gemeentehuis zat deze avond vol met ondernemers. De Stichting Binnenstadsmanagement Ede (SBE) hield een ondernemersavond. Er werd teruggeblikt op het afgelopen zomerseizoen en vooruitgeblikt op de komende winter en voorjaar. Dit werd gedaan door het onvermijdelijke drietal Siem Vermeulen, Bert Beekman en Daan Overeem. In de vooruitblik kwam aan de orde uit welke hoek de concurrentie te verwachten is. Volgens Daan Overeem komt dit van Internet en van Outlet stores. De landelijke aankopen via Internet (e-commerce) zijn in de eerste helft van 2007 met 38% gestegen. Hier ligt dus een enorme kans voor de ondernemers maar de vraag of de Edese ondernemers hier klaar voor zijn bleef onbeantwoord. Ook gaf Daan aan dat er niet zomaar festivals en evenementen moeten worden georganiseerd maar dat het beter is dit te organiseren rond een thema. In het afgelopen seizoen was dit thema duurzaamheid, in het komend seizoen wordt dit toerisme. Verder was er nog een aankondiging voor de retailprijs Ede centrum. Het doel van deze prijs is om een ondernemer in het zonnetje te zetten die het imago van Ede centrum heeft versterkt. Ook Ede viel in de prijzen. Burgemeester Netelenbos mocht de tweede ster voor het keurmerk veilig ondernemen in ontvangst nemen. Ede is pas de tweede gemeente met een tweede ster. Een eerste ster krijgt een gemeente als winkeliers afspraken met de politie hebben gemaakt over de beveiliging en dit ook is gecertificeerd. De tweede ster komt als ook de omgeving wordt betrokken bij de veiligheid. Denk dan aan de parkeervoorzieningen voor auto en fiets. Voor een derde ster moet iedere winkel aan bepaalde beveiligingseisen voldoen. Tot slot was er nog een voordracht en debat over winkelcriminaliteit en de aanpak van veelplegers. Het bleek dat er nog steeds weinig aangifte wordt gedaan van diefstal. De vraag komt dan op waarom dit zo is. Is de administratieve last te hoog? Loopt de dief een uur later toch weer buiten? Toch zijn er mogelijkheden genoeg om tot “lik op stuk” beleid te komen. Zo kent de SBE sinds kort een website waar een foto van veelplegers op kan worden getoond. Aan het eind konden nog vragen worden gesteld aan een panel. Hieruit bleek dat er vanwege juridische angels niet kan worden gehandhaafd op fietsen in het centrum. Dit lijkt me toch een kwestie van organiseren en plaatsen van bordjes. Een andere vraag ging over de komst van de Kwantum en of er dan wel genoeg parkeerplaatsen zijn. Wethouder Kremers zei dat er geen afspraken met Kwantum zijn gemaakt over beschikbare extra parkeerplaatsen. Hij voegde daar aan toe dat je van parkeerplaatsen nooit genoeg hebt maar ook dat de parkeergarages nog vaak erg veel lege plekken bevatten. Tja. Over de parkeergarages komen we nog te spreken bij de behandeling van de parkeernota in de commissie BFO van volgende week.

Samenwerken in WERV verband

Maandag 17 september 2007

Vandaag stonden er twee activiteiten op het programma. Eerst de vergadering van het Presidium. De eerste vergadering na het zomerreces en de eerste onder leiding van Tineke Netelenbos. We hebben het voornamelijk gehad over de evaluatie van de dualisering. Hier zijn we al een tijd mee bezig. Zo is er een Quick Scan geweest onder de raad, het college en een deel van de ambtenaren. Ook is er een extra Presidium hierover geweest. Nu lag naar aanleiding van deze activiteiten een stuk met aanbevelingen voor. Deze aanbevelingen hebben we tegen het licht gehouden. Zo is gesproken over het gebruik van startnotities bij nieuw beleid of bij grote onderwerpen. Verder ligt er het voorstel om vergaderingen via Internet uit te gaan zenden.

In de avond zat ik bij de commissie AZ&M. Ook hier een evaluatie maar nu van de WERV, het samenwerkingsverband tussen Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal. Mijn fractie is een warm voorstander van samenwerking en dus ook van samenwerking in WERV verband. De vraag of we door moeten gaan in WERV verband kan dan ook volmondig met “ja” worden beantwoord. Dit ook mede in het licht van de reeds in gang gezette gezamenlijke WERV woonmarkt. Het college heeft ook een reactie gegeven.

  1. Voor hen is uitbreiding van WERV met Barneveld een hard punt.
  2. Verder pleit zij voor een onafhankelijke externe evaluatie inclusief het verkennen van een toekomstperspectief.

Beide punten steunen we. Het eerste punt past ook bij de motie van voor de zomer over uitbreiding van het personeelsnetwerk met Barneveld en Nijkerk en bij de samenwerking met onder andere Barneveld in de regio de Vallei. We beseffen wel dat de andere WERV gemeenten hier iets anders over denken. Dus hier mag nog wel wat missiewerk worden verricht. Zeker gezien de opmerking in de evaluatie op bladzijde 4 waar staat dat uit de consultatieronde op de vraag “of de WERV moet worden uitgebreid met meer gemeenten” een keihard “Nee” volgt. Dan het tweede punt uit de reactie van het college, de externe evaluatie. Dit is een goede zaak. Geef dan in de opdracht maar meteen mee om te kijken naar:

  1. De overhead. De helft van de inkomsten gaat naar het projectbureau. Dan heb ik het over “out of pocket” kosten. Daarnaast leveren de gemeenten nog ambtelijke ondersteuning in de vorm van coördinatoren en projectleiders. Dit zijn dus eigenlijk verborgen kosten. Deze moeten beter inzichtelijk worden gemaakt.
  2. De relatie van WERV met de regio’s. Per slot van rekening zijn de regio’s en voor Ede dus Regio de Vallei, het aanspreekpunt voor de provincie. Denk dan aan vragen als: Wie gaat nu precies waar over? En wat is de toegevoegde waarde van WERV ten opzichte van de regioverbanden?

Ook kwam het jaarverslag van de lokale ombudsman langs. Al eerder heb ik de opmerking gemaakt dat iedere sector weer op een eigen wijze de informatie vastlegt. Daarom verschilt de mate van gedetailleerdheid per sector in het rapport. De commissie doet aanbevelingen. Ik heb gevraagd wat de gemeente hier mee heeft gedaan want de rapportage dateert al van mei 2007. Zo zijn veel klachten terug te voeren tot het niet adequaat reageren op of informeren van burgers. Hier moet toch iets mee te doen zijn. Dit laaghangend fruit moet eigenlijk al zijn geplukt.

Op bezoek bij Cultura

Donderdag 06 september 2007

Deze avond was de gemeenteraad uitgenodigd bij Cultura. Medewerkers van Cultura gaven in een presentatie een indruk van de activiteiten binnen de vier bedrijfsonderdelen: bibliotheek, educatie, theater en facilitair bedrijf. Duidelijk kwam de veelzijdigheid van het aanbod van Cultura naar voren. Natuurlijk kwamen ook de financiën aan bod. Dit is een teer punt want juist nu is hierover een flinke discussie gaande tussen het bestuur en de Raad van Toezicht van Cultura en het gemeentebestuur. Cultura ontvangt rond 5 miljoen euro aan subsidie van de gemeente. Uit de boeken blijkt weliswaar dat Cultura het jaar 2006 met een positief saldo van een ton heeft afgesloten maar daarvoor was het wel nodig om de boeken en cd’s uit de bibliotheek voor 6 ton op de balans te zetten. Zonder deze ingreep (kunstgreep) is er dus een half ton verlies geleden. De directie van Cultura heeft voor de zomer al aan moeten geven hoe zij uit de rode cijfers denkt te komen. Zij geeft aan dat dit alleen kan als de afspraken met de gemeente opnieuw tegen het licht worden gehouden. Het gaat dan over afspraken over de huur, de wachtgeldregelingen voor ontslagen personeel en de stijgende kosten in combinatie met de daling van de subsidie. Het gemeentebestuur heeft aangegeven dat Cultura met meer concrete maatregelen moet komen. Daarom moet de directie voor 1 november een antwoord formuleren op de volgende vragen:

  • Wat betekent een bezuiniging voor het aanbod van Cultura?
  • Welke bezuinigingen zijn mogelijk?
  • Voor welk bedrag is het huidige aanbod gegarandeerd?

Growshops en een referendum

Maandag 11 juni 2007

Deze week is het weer tijd voor de commissie vergaderingen en vandaag begon de cyclus met de commissie Algemene Zaken en Middelen. De meest relevante agendapunten zijn het initiatiefvoorstel van de Christen Unie en CDA over het reguleren van growshops, headshops en smartshops, het initiatiefvoorstel van D66 over het burgemeestersreferendum en de financiële stukken programmarekening en perspectiefnota 2008-2011. Om met dit laatste te beginnen, we hebben hierover al schriftelijke vragen gesteld en zullen onze visie op genoemde jaren in de raadsvergadering van eind juni voor het voetlicht brengen. Daar waren we in deze commissie dus snel klaar mee. Dan de growshops. We hebben onze waardering uitgesproken voor het gedegen voorbereidende werk van het CDA en de Christen Unie. Maar een dergelijk voorstel is voor ons overbodig. Beide fracties zien beren op de weg die wellicht nooit Ede aandoen. En mocht dit toch gebeuren dan heeft de burgemeester voldoende mogelijkheden om in te grijpen als er iets mis gaat. Bovendien is voor de uitvoering van dit voorstel de juridische basis veel te smal. En om dan een wettelijke regel te introduceren in een tijd dat we juist bezig zijn met deregulering gaat ons echt te ver. Niet doen dus. Zo dachten alle fracties, op de indienende fracties na, ook. Toch gaan het CDA en de Christen Unie door en zullen ze het voorstel op de raadsagenda laten zetten. In de tussentijd moeten beide fracties dus wel iets doen om het voorstel er alsnog doorheen te krijgen. Dat wordt dus lobbyen bij de SGP want dat is de enige fractie die wellicht nog bijdraait. Voor alle fracties gaat het initiatiefvoorstel namelijk te ver maar voor de SGP gaat het juist niet ver genoeg. Zij willen juist dat zich in Ede helemaal geen growshops kunnen vestigen. Dan het referendum. Op zich een goede zaak om de edese bevolking rechtstreeks te betrekken bij de benoeming van een burgemeester. Daar zijn we zeker voor, maar op dit moment lijkt ons dit nog niet echt aan de orde in Nederland. Zie hiervoor de al gehouden referenda waar de opkomst vaak zo laag was dat de uitkomst niet rechtsgeldig is. Ondertussen hebben de kandidaten wel op de zeepkist gestaan. Dit kan goede kandidaten afschrikken. Ook is het voor kandidaten lastig om zich inhoudelijk te profileren omdat ze immers geen programma hebben. We zien daarom liever dat de burgers worden betrokken bij het opstellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Dus in de beginfase van het besluitvormingsproces. We hebben dus net als alle andere fracties, op indiener D66 na, niet ingestemd. Toch gaat ook dit voorstel door naar de raad. Dat lijkt dus voor de etalage. Maar ook weer niet helemaal, want in de raadsvergadering waar de profielschets wordt vastgesteld moet formeel ook altijd de vraag of we een referendum houden aan de orde komen. Het antwoord op deze vraag is nu dus wel duidelijk.

Archief



Rubrieken